سندرم فرتوتی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، ممکن است خطر شکستگی را افزایش دهد

28 مارس 2018- براساس مطالعه ی منتشر شده در شماره آوریل مجله ی Diabetes Care، بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بیشتر از افراد غیر دیابتی از سندرم فرتوتی رنج می برند و این ضعف و سستی(Frailty) آنها را در معرض خطر بیشتری برای شکستگی های استخوان قرار می دهد.

دکتر Guowei Liاز بیمارستان عمومی دوم استان گوانگدونگ در گوانگژو و همکارانش به بررسی ارتباط Frailtyبا خطر شکستگی استخوان پرداختند، آنها می خواستند بدانند که آیا Frailtyمی تواند بر تاثیر دیابت نوع 2 در افزایش خطر شکستگی در میان گروهی متشکل از 3،149 نفر(70 درصد زنان)،  که 138 نفر از آنان به دیابت مبتلا بودند(60 درصد زنان) تاثیر گذارد؟

محققان دریافتند که تراکم مواد معدنی استخوانی و شاخصFrailty (FI) در افراد مبتلا به دیابت بالاتر از افراد گروه کنترل است. بین نمره یFI و خطر حوادثfragility fractures[1]  ارتباط معنی داری وجود دارد (نسبت خطر برابر با 1.02 و 1.19 به ترتیب به ازای هر 0.01 و 0.10- تغییر FI). شواهدی مبنی بر وجود اثر متقابل بین شكستگی و دیابت برای خطر شكستگی استخوان ران و شکستگی های بالینی ستون فقرات پیدا نشد.

نویسندگان اظهار داشتند که ضعف و سستی(Frailty) خطر fragility fracture  و همچنین اثر دیابت را بر fragility fracture  افزایش می دهد و بهمین دلیل باید توجه ویژه ای به دیابت بعنوان یک عامل خطر برایfragility fracture  در افراد مبتلا به سندرم فرتوتی داشت.

چندین نفر از نویسندگان روابط مالی خود را با شرکت داروسازی تامین کننده ی بودجه ی این مطالعه بیان کردند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-03-frailty-fracture-patients-diabetes.html

 



[1]شکستگی های استخوانی که با کمترین فشار ایجاد می شوند